dinsdag 25 mei 2010

Uit de lappenmand

Na al het lezen van de blogs krijg ik steeds meer zin in het starten van een samplerquilt. Ik denk hierbij aan de SBS ook omdat ik de laatste tijd bezig ben met het lezen van de boeken. Maar eigenlijk ligt er nog een UFO van de Dear Jane. Hier ben ik zo`n negen jaar geleden eens mee begonnen. Ik was naar een open dag bij Jacqueline geweest en had daar een aantal quiltsters bezig gezien met de Dear Jane. Dat vond ik geweldig en liet me niet meer los. Het zou kunnen dat de boeken uitverkocht waren, dat weet ik niet meer precies, maar de dag erna zijn we naar Brielle gegaan. En dat is voor ons vanuit Limburg niet naast de deur.
Daar heb ik het boek gekocht en wat stofjes uitgezocht. Daar kon je altijd zo`n leuke droompakketjes kopen. Ik had toen nog niet zoveel stofjes en wilde toch een beetje variatie in de sampler. Ik heb daar Timbleberries en lichte ecrustoffen uitgezocht. Bij Jacqueline ben ik daarna in een Dear Jane bee geweest. Het was heel erg leuk om te doen en te kijken wat iedereen gemaakt had. Ook kon je elkaar helpen om te kijken wat het handigste was bij bepaalde blokjes. Applicatie of patchen. Maar opeens is die groep gestopt. Dat was wel jammer.
Zelf ben ik doorgegaan tot ik vier rijen aan elkaar had.Waardoor ik gestopt ben, ik weet het niet meer. Soms is het gewoon een ander project wat meer de aandacht vraagt. In die tijd had ik ook nog geen eigen `paradijsje`en moest de hele handel telkens weer opgeborgen worden. Ik gebruik daar stoffen tassen voor, zo`n ecru tassen met opschrift(reklame) die jullie wel kennen. Na al het  bloggen kreeg ik toch weer kriebels en heb de zak eens tevoorschijn gehaald. Ik had al eens eerder overwogen om van dit stuk een kleine quilt te maken en de reststoffen ergens anders voor te gebruiken. Dat heb ik tot op heden niet gedaan.Gelukkig maar!!!
Maar wat was mijn schrik, de quilt was in die negen jaren verroest. Niet het stuk wat hier ligt gelukkig, maar ik was al een heel stuk gevorderd aan rij E. Omdat ik toendertijd nog geen quiltkamer had, maakte ik eerst van een hele rij de patronen en knipte alle blokken. Die speldde ik dan op tempexplaatjes. De laatste vijf stak ik dan met een speld op elkaar. Ik begon dan alle blokjes zo voor en na te naaien tot weer een rij klaar was. En daar is het ergens fout gegaan. Misschien waren het de applicatieblokjes, niet zozeer mijn lievelingswerk of omdat de streepjes van E9 niet precies boven elkaar zaten, geen idee. Maar..... die spelden die hadden waarschijnlijk geen zin in zo`n lange opsluiting, die gingen roesten. Wat dom van mij niet over nagedacht. Dus geen UFO opsluiten met de spelden erin. Nu vielen de blokjes die op de tempex zaten nog mee, het ergste waren de spelden die alleen door de stof gestoken waren. Met heel veel moeite heb ik ze er nog uit gekregen, ze zaten als het ware echt vastgeroest in de stapeltjes lapjes. Maar goed de schade is nog wel te herstellen door wat nieuwe stukjes te knippen en ik heb nu toch besloten om er nog eens aan verder te gaan. Denken jullie dat de stoffen nog stuk gaan als ergens op verborgen plaatsen toch nog roestvlekjes zitten?
 Dit alles wil niet zeggen dat ik niet aan de Bridal ga beginnen. Die is toch weer geheel anders. Ik vind het ook  heel motiverend om de blokjes van de andere bloggers te zien, een soort Dear Jane bee in het groot. Heel erg leuk!!! Hoe kom je op de lijst, ben nog een heel onervaren blogger.
Groetjes Marianne

3 opmerkingen:

  1. Fijn dat je weer de moed op kunt brengen om de DJ af te maken. Ik vind het een geweldig ontwerp, maar een maatje te groot voor mij als beginnend quilter.
    En bedankt voor je reactie op mijn blog.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Bedankt voorje reactie op mijn blog en ik kan je geen raad geven mbt de blokken waar een roetige speld in heeft gezeten wel kan ik je zeggen dat je je kunt opgeven voor de maandelijkse update van de Dear Jane bij Betty ofwel Atelier Prins (weblog. Als je op mijn blog kijkt bij Dear Jane aan de rechterkant en klikt op de naam Betty dan kom je bij haar terecht.) Leuk als je ook meedoet want ik doe ook mee en wil hem ook ooit eens afhebben. En hoeveel blokjes je per maand maakt het maakt niet uit, het gaat om de zgn stok achter de deur en de viruele steun zeg ik maar. In ieder geval leuk dat je ook mee wilt doen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat leuk dat je weer gaat beginnen aan de dear jane. Is inderdaad jammer als-ie zomaar blijft liggen. En je was toch best al aardig op weg!! Wat vervelend van die roestende naalden. Heb je de lapjes toch echt veel te lang niet meer aangeraakt....

    BeantwoordenVerwijderen