vrijdag 7 mei 2010

Na alle verhalen over de hexjes ben ik hier ook weer mee gestart. Deze quilt heb ik een aantal jaren geleden gemaakt. We waren toen naar Arnhem geweest waar we een aantal antieke quilts hadden bewonderd. Thuis gekomen ben ik toen zelf met de hexagonnen gaan werken. Deze quilt is gemaakt van Jinny Beyer stoffen. Het is een prachtig palet aan kleuren met een klein printje, maar tegenwoordig gebruik ik ze niet meer, omdat ze het snelste van alle stoffen verkleuren.
Jinny Beyer is een van mijn favoriete ontwerpers. Ook haar onlangs verschenen boek is weer geweldig.
Ik ben een traditionele quilter en werk ook op traditionele wijze. Dus de hexjes maak ik om kleine papieren malletjes, met kleine rijgsteekjes. Deze blijven er nadat het papier is verwijderd in zitten, zodat de stof aan de achterkant ook mooi plat zit. Mijn zoon maak mij dan met autocad een vel papier vol met hexjes, die ik dan uit kan printen en uit knip. Een aantal keren kun je het papier hergebruiken. Mijn hexjes zijn maar 1,5 cm. Als ze groter zijn zal het wat moeilijker zijn om met gewoon papier te werken.Als het malletje rondom vast zit haal ik het papier eruit.
Nu werk ik met antieke rozenstofjes, wordt dus een heel ander effect. Ik ben er nog niet uit wat het precies gaat worden, maar te zijner tijd zal ik dat nog wel eens laten zien. Ik gebruik wel dezelfde maat.
Groetjes Marianne

1 opmerking:

  1. Op een foto ziet een quilt er altijd anders uit. Maar het is en blijft een mooie quilt(je).
    Echt verslavend, die hexagonnen.
    Het verhaal van de patchworktafel is net een vervolgverhaal,maar gelukkig met een happy end, haha.
    Nu zijn we met z'n allen natuurlijk reuze benieuwd naar de resultaten die aan die tafel gemaakt worden.
    alvast een fijn weekend.

    BeantwoordenVerwijderen