zondag 15 april 2012

de oudjes

Bij het zoeken naar mijn eerste quilt kwam ik deze oudjes tegen, waarvan ik in ieder geval zeker weet dat ze voor 2000 gemaakt zijn. We woonden toen in een dorpje in Nederland en ik weet zeker dat ze klaar waren bij onze verhuizing. Elk van de quiltjes heeft weer eigen herinneringen. Onbewust laten ze me aan bepaalde dingen denken die toendertijd speelden. De eerst vier zijn miniquiltjes naar aanleiding van een cursus miniquiltjes. Bij Marij werd een miniquilttentoonstelling georganiseerd en ik viel hier met mijn quiltjes in de prijzen. De sterren had ik nog, maar ik wist toch niet meer welke van de vier quiltjes de prijzen had behaald. Gelukkig had ik nog wat foto`s en hierop was te zien dat ik de eerste en de publieksprijs voor de minisampler had gekregen.

Dit is een quiltje waarmee ik bezig was tijdens een verbouwing van ons huis. Ook een van de allereerste projecten.

Dit is mijn eerste Amish. Ik vond de effen stoffen  toendertijd zo`n mooi effect geven. In Brielle verkochten ze hier pakketjes van, zodat je gelijk een leuke serie bij elkaar had. We hadden toen nog bijna geen stoffenvoorraad. Ieder stofje werd eerst een tijdje bewonderd alvorens er de schaar in te zetten.

Dit is een quiltje naar aanleiding van een Amerikaans tijdschrift. De stoffen zijn er speciaal voor gekocht aangepast aan het interieur van toen. Dat doe ik nu al jaren niet meer. Ik verzamel nu series die ik mooi vind en later ga ik er dan eens iets van maken. Niet doelgericht,de quilt zelf is nu  het doel.Waar die dan gebruikt gaat worden bekijk ik pas als hij klaar is. Soms gaat hij ook gelijk naar de kinderen.

Dit is een mysterie uit Brielle. Ik maakte hem met nog twee andere quiltvriendinnen. De keuze van de stoffen was modern of klassiek. Ik werkte eraan tijdens de ziekte van mijn vader.Na enkele zendingen konden we raden naar het uiteindelijke resultaat. Hiermee heb ik een stoffensetje gewonnen.

Dit is de laatste quilt van voor 2000. Het is een quilt voor mijn zoon van toendertijd twaalf jaar. Hij is gemaakt van een verzameling stofjes van de stoffenclub uit Brielle. Het is een eenpersoonsquilt voor op zijn bed. Later toen hij begon te puberen en steeds meer vriendjes en vriendinnetjes zijn kamer bezochten vond ik de quilt vaak op de grond. Toen heb ik hem opgevouwen en in de kast gelegd. Een keer heeft de quilt in de volksuniversiteit op een tentoonstelling gehangen.
Daarna is het dus pas echt uit de hand gelopen en werden het HEEL VEEL UFO`s.  Maar ook nog enkele mooie die wel klaar zijn. En momenteel ben ik toch echt bezig om wat meer AFFO`s te krijgen. Ik las ergens van een UFObee. Dat zou nou echt iets voor mij zijn.
De teller staat voor mij op twee AFFO`s voor dit jaar, maar ik hoop dat het er nog een paar meer worden.
Fijne zondag nog en groetjes van Marianne

4 opmerkingen:

  1. Hey wat leuk zo uit de oude doos. Tja, het goede oude Brielle! Hoor nog steeds veel mensen met warme woorden over de Quiltnaald!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Leuk om deze mooie "oudjes" te zien.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat leuk om de zgn oude weer voorbij te zien komen. Ik vind ze allemaal mooi. En wat betreft de UFO's ik ben ook bezig om eerst alles waar ik aan begonnen ben af te maken of tenminste eerst de tops, het quilten vind ik heerlijk om in de winter te doen en heb er al heel wat af. Ik begin ook pas weer aan een nieuwe quilt zodra ik er nog maar 3 omhanden heb, dus ik kan nog even.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Leuk om jouw eersten te zien en al meteen in de prijzen! Leuk om al die oude projecten langs te zien komen! Wat is er toch veel veranderd, maar sommige stofjes zoals de Amish blijven actueel! Groetjes
    Lida

    BeantwoordenVerwijderen