woensdag 11 april 2012

eindelijk weer iets quilterigs

MIJN EERSTE QUILT.

Een heel leuk idee, al die eerste quilts op het blog.Op verschillende plaatsen kwam ik ze al tegen. Was het een idee van Supergoof? Ik weet het niet ,want ik volg ondertussen zoveel blogs. Maar leuk is het in ieder geval wel.
Maar wat is nou mijn eerste quilt. Ondertussen moet ik al een hele generatie terug in de tijd. Ik denk dat ik in 1993 door het virus besmet ben. We waren in Valkenisse op vakantie en er was in Zoutelande een leuke toeristenmarkt. Bij het winkeltje van Jannetje stond een kraam met quilts en ik werd erdoor betoverd. Ik had al wel wat in Ariadne zien staan, maar hier waren ze in het echt. Wat wilde ik daarvan graag de fijne kneepjes leren. In een tijdschrift op de kraam vond ik de naam van onze Jules. En om een lang verhaal kort te maken, hier ging ik toen op les. En het grote geluk was ook nog dat het zo`n goede lerares was. Ze heeft ons alles uitstekend geleerd.
Maar wat is nu mijn eerste quilt. Die waar ik het eerste aan begon of die het eerste af was. Ik zat al gelijk met diverse projecten en dan zijn er in de loop der jaren steeds meer geworden. De sampler is waarschijnlijk de eerste grote quilt waarmee ik begon, want de blokken maakten we in de gevorderde cursus, maar zodra ik had gehoord van een log cabin wilde ik die natuurlijk ook maken. Bij de aanschaf van deze stoffen bij Coleta in Utrecht heb ik ook de eerste quiltring gekocht en dus had ik toen nog niet gequilt. Dat moest ik  nog leren.  Alleen de sampler heeft nog  een leesbaar label en die was in 1999 klaar. Dus zo`n vijf jaar later. En tussendoor heb ik nog kleine tafelquiltjes gemaakt waarvan de labels niet meer leesbaar zijn door het vele wassen. Borduren van de labels zou toch beter zijn geweest. De log cabin heeft helemaal geen label en ook geen tunnel. Deze quilt is heel veel gebruikt tijdens ziekte, ook voor mijn vader toen hij ongeneeslijk ziek was. Een echte gebruiksquilt die warmte bracht in moeilijke tijden. Ook voor de kinderen als ze ziek op de bank lagen. De sampler heeft vaak als bedquilt gediend, maar ligt ook veel opgevouwen. Een keer heeft hij op een tentoonstelling gehangen. Misschien dat ik nog een serie laat zien van goede oudjes uit dezelfde tijd. Zo ligt er ook nog een kleine Amish, want zodra ik hier iets over hoorde jeukten mijn vingers om er een quiltje van te maken. Zoals jullie zien zijn niet al mijn quilts projecten gebleven en hebben het er ook al velen tot een goed einde gebracht.
Ben benieuwd wat er nog meer bij iedereen uit de kast komt!!!
Fijne dag  allemaal en groetjes van Marianne

3 opmerkingen:

  1. Wat leuk om je eerste quilt te zien. Het is ook erg leuk om te zien hoe verschillend ze allemaal zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hi Marianne! You are so right that you have to see quilts in person to really appreciate them! your log cabin is beautiful~And your first quilt is stunning!!I think you have more that a little Amish in you! ♥E

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ja leuk hé al die eerste die je nu overal ziet voorbij komen.
    De log cabin is ook erg mooi.
    Quilt groetjes Anja.

    BeantwoordenVerwijderen