donderdag 8 maart 2012

mijn UFO`s zijn al herinneringen

Ja, gisteren kwam deze zak uit mijn kastje rollen. Helemaal vol met stofjes. En een tijdschrift uit 2000.  In de vlaaidoos zaten al een aantal blokjes, helemaal klaar en mooi gestreken. Ze moeten al minstens dus 12 jaar oud zijn. Een tijd dat de kinderen nog studeerden en allemaal thuis woonden. We woonden in een klein dorpje in Limburg.                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                              De kinderen hadden toendertijd een krantenwijkje om wat extra zakcentjes te verdienen en toen ze later ook nog in supermarkten gingen werken werd er geregeld een beroep op mams gedaan om hun wijkje te lopen.Ik vond dat trouwens heel leuk om te doen, erg ontspannend, en in zo`n dorpje waar de kinderen opgegroeid zijn ken je dan iedereen en werd er overal een klein praatje gemaakt. Niet te lang want dan was het donker voor alles bezorgd was. Een herinnering aan een heel erg mooie tijd,dus.
Ze gaven me dan ook een deel van de opbrengst en telkens werd dit omgezet in stofjes. We hadden in die beginjaren nog niet zoveel stoffen en er werd maar verzameld. Nu zeg ik wel eens ik heb genoeg, maar af en toe kan ik het toch niet laten om weer een mooie serie erbij te kopen. Ze zijn zo mooi al die nieuwe series.
 Maar goed, dit was een zak vol met flannels. Ineens was dat erg in, in de patchworkwereld. Overal verschenen ze, in Brielle waar we af en toe een uitstapje naar maakten, bij Marij onze eigen patchworkwinkel, bij Machemer in Duitsland, bij het Galicohuis in Belgie, en ga zo maar door overal kwam je ze tegen en ik heb overal verzameld. De ruitjes en streepjes althans, je had ze ook met bloemen en later kwamen wat modernere kleurtjes. En met deze quilt ben ik toen gestart. En niet omdat ik hem niet mooi vond, maar omdat er steeds iets anders komt wat mijn aandacht trekt is hij in een kastje beland. Of hij het wachten nu moe was, ik weet het niet, maar gisteren  rolde hij ineens naar buiten, nou ja, de kastjes worden ook wel overvol.En jammer genoeg is er niet voldoende plaats om er nog een naast te zetten.haha. Kijk eens riep ik tegen D.H. terwijl ik de zak in de lucht hield,als je eens wist hoeveel folders ik hiervoor gebracht heb.

s`Avonds heb ik toch maar eens een paar blokjes aan elkaar gezet. We worden nu een dagje ouder en zo`n lekker warme flannelquilt zou heel goed van pas komen. Aan de rand wordt het geheel nog afgewerkt met blauwe stof. Zelfs de achterkantstof zit er al bij. Zoals hij hier gefotografeerd is, zo wordt hij ook. Ik vond het een leuk effect hoe de blokken hier verwerkt worden. Als de blokken klaar zijn lijkt het of de ster gedraaid ligt. Kijk maar in de doos. Het is een beetje puzzelen hoe ze aan elkaar gezet moeten worden en vooral herkennningstreepjes zijn erg belangrijk.

Dit is een beginnnetje van mijn bloemenkrans, een idee van Ans Schipper. Elke dag maak ik een nieuw bloemetje. Het worden niet allemaal hele bloemen, ook stukjes en stukjes groen en bruin, het lijkt net echt als hij klaar is, tenminste het voobeeld in de winkel wel.
 Ook buiten komen heel spaarzaam de bloemetjes tevoorschijn. Heerlijk het voorjaar komt eraan. Ik zag alweer de eerste speenkruitjes en dan roep ik steeds: Het speenkruid bloeit!!!Weliswaar heel voorzichtig. Sommige hebben wat meer durf en hebben zich al helemaal opengevouwen en anderen staan heel voorzichtig een beetje open, maar durven nog niet helemaal. In mijn tuin bloeit ook alweer wat longkruid. Ligt aan de plek waar ze staan.

En dat het bijna weer Pasen is, de hazen zijn in ieder geval al in de buurt. Vanmorgen speelden ze samen in de wei. Misschien waren het ook wel konijnen haha.Nu nog de eitjes, maar dat is nog wat vroeg, daar moeten we nog even geduld mee hebben.
Fijne dag allemaal en groetjes van Marianne

3 opmerkingen:

  1. Een gezellig logje. En zo herkenbaar. Ufo's en oude lapjes. Ik kom ze ook regelmatig tegen met opruimen. (en neem me dan voor ze maar eens af te maken)
    Wat woon je fijn als je de hazen in de wei kunt zien dansen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. wat een prachtige flanellen quilt, wat een geluk dat je die weer gevonden hebt.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. De 'schuine' blokken zien er heel fraai uit zo! En voor wat betreft het in elkaar naaien van een top gebruik ik garen dat ik heb. Dat kan van alles zijn. Als de kleur er maar bij past. Ik ben afgestapt, van het altijd 'verantwoordelijk' doen, omdat sommige zeggen, dat je alleen met katoen mag werken.
    Tip: wat voor jou het fijnste voelt!

    BeantwoordenVerwijderen